Kasvatus

Leikki, joka kumpuaa lapsen omasta mielikuvituksesta, hänen kuulemastaan sadusta, ympärillä koetusta tai nähdystä on lapselle tärkeää. Leikki lähtee hyvin yksinkertaisista ja muuntuvista tarvikkeista kuten kankaista, kivistä, nyöreistä jne. Näistä lapset loihtivat vaikkapa kuninkaanlinnoja tai rahtilaivoja. Leikkiessään lapset seurailevat aikuisen töitä ja puuhia ja jäljittelevät niitä leikeissään. Toisinaan he liittyvät aikuisen tekemään kädentyöhön. Aikuisen tehtävä on olla esikuva ja saattelija elämän hyvään.

Leikki

Toisto jäsentää lapselle päivää, viikkoa ja vuodenkiertoa. Rytmit luovat turvallisuutta lapselle. Päiväkodin päivässä sadut, laulut ja retket vaihtelevat rytmisesti. Päivästä kasvaa viikko ja viikosta lopulta koko vuosi. Maalaaminen, leipominen, retket ja kädentyöt toistuvat leikin lomassa tiettyinä viikonpäivinä. Maanantai muistetaankin paremmin maalauspäivänä kuin maanantaina. Sadut, laulut, retket luontoon seuraavat vuoden kiertokulkua. Vuoden juhla-aikojen esivalmistelut ja viettäminen ovat tärkeitä kohokohtia. Joulu- ja kevätjuhlat vietetään yhdessä vanhempien kanssa.

 

 

Herkästi aistivalle lapselle ympäristön kodikkuus ja kiireetön tunnelma ovat tärkeitä. Tilat herkkine väreineen ja luonnonmateriaaleista valmistettuine huonekaluineen luovat esteettisesti kauniin ja rauhallisen kokonaisuuden. Lelut ovat myös luonnonmateriaaleista, puusta, silkistä, puuvillasta, villasta jne. Maalaus- ja piirustusvälineet sekä soittimet ovat taiteellisesti laadukkaita. Leikin ja arkisten askareiden lomassa maalaaminen, musisointi, laulu ja muu taiteellinen työ luovat lapsille hyväätekeviä elämyksiä ja kokemuksia.

Kasvatus

_DSC0262

Yhteistyö

Vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan kasvatusyhteistyö on tärkeää. Jo vanhempien tutustuessa päiväkotiin luodaan yhteistyölle pohjaa. Hyvä yhteistyö on lapsen parhaaksi. Luottamus ja avoin vuorovaikutus on yhteistyön perusta. Ennen varhaiskasvatuksen aloitusta keskustellaan vanhempien kanssa esitellen päiväkotia ja sen toimintaa sekä keräten tietoa, jota vanhemmat haluavat kertoa lapsestaan. Vanhempainkeskustelut järjestetään perheittäin aina kun vanhemmat tai kasvatushenkilöstö sitä toivovat. Syksyisin ja keväisin sovitellaan vanhempien kanssa keskusteluja, joissa puhutaan lapsen ajankohtaisista asioista ja laaditaan/ päivitetään varhaiskasvatus- tai esiopetussuunnitelma.  

VYhteistyö